Alla inlägg under mars 2008

Av Amanda - 31 mars 2008 18:52

Panikpluggar fysik och panikprogrammerar mitt lilla skit-RPG som har tidernas töntigaste namn som jag inte ens minns för tillfället. Tuggar fortfarande all mat i högra delen av munnen så jag vet inte om tanden fortfarande gör ont att tugga med, men med tanke på att den ilar när jag dricker så tror jag att den inte helt mirakulöst har läkt av sig själv.

Jag köpte Panic At The Discos nya skiva idag, Pretty.Odd och jag tänker gå emot strömmen nu och säga att jag älskar den. Låter inte alls som gamla Panic men det gör mig inget för den här är underbar. Rätt konstig ibland men det är bara bra. En låt är en riktig cowboy-låt och en låt låter som The Beatles möter Oasis och de andra låtarna är bara allmänt bra och jag blir glad av att lyssna på dem.


Imorrn ska jag till skolsyster för att se om det magont jag vaknat med i snart fyra års tid har fysiska eller psykiska orsaker, sedan har jag omprov i fysik. På onsdag ska jag gå på Skansen och studera djurens beteende och på torsdag ska jag gå på föreläsningar hela dagen. Människor från olika spelföretag ska berätta om vad de gör och sånt. Det blir najz.

Av Amanda - 30 mars 2008 19:40

Fan i helvete, det är omprov i fysiken på tisdag och jag som trodde att det skulle vara på fredag har inte pluggat någonting ännu. Det blir panikplugga + panikprogrammera imorgon och dessutom måste jag skriva klart min lilla text om Che Guevara på spanska. Att jag inte vet när den ska redovisas fyller mig med ångest, och dessutom har jag fortfarande ont i tanden. Jag tuggar numera all mat i högra sidan av munnen och tänker tvinga mamma att boka tid hos tandläkarjävlarna så snart som möjligt. Fixar idioterna inte hålet ordentligt den här gången drar jag ut tandhelvetet med mina egna händer. Det kanske märks att jag inte är på topp just nu och skola imorrn lär inte höja mitt humör.

Av Amanda - 28 mars 2008 23:02

Såg just trailern för Låt Den Rätte Komma In och fyfan vad jag längtar. Den handlar om en vampyr i Blackeberg, Stockholm i början av åttiotalet, och den verkar riktigt bra. Jag har inte mycket till övers för svenska filmer men den här ser jag fram emot att se. April tror jag att den har premiär, läste det någonstans. Svensk vampyrfilm kan bli rätt intressant :>


Sen såg jag just Wristcutters: A Love Story. Underbar film som handlar om en parallel värld där alla som begått självmord hamnar. Annorlunda och lite småkonstig, precis som jag vill ha det ;D

Av Amanda - 26 mars 2008 16:52

Min tand som är lagad känns konstig, tidigare när jag åt så gjorde det jävligt ont och med tanke på att jag inatt drömde att jag slet så mycket i tanden så att den nästan lossnade så är det väl hyfsat troligt att jag legat och gnisslat tänder, något som jag gjorde mycket när jag var liten (vilket resulterade till att min ena framtand är ojämn och nerslipad). Lagade tänder är inget för mig, jag vill inte gå till tandläkaren igen :(

Av Amanda - 23 mars 2008 13:49

Mamma, pappa och syster har åkt till mormor på någon sorts påskmiddag. Gammelmoster, två mostrar och eventuellt en kusin ska också komma, samma personer som var hemma hos oss på påskmiddag igår. Jag väljer att stanna hemma, för jag orkar inte träffa dem igen. Jag vet att jag kommer få ta skit för det nästa gång vi ses, men det är värt en dags lugn och ro.

En av anledningarna till att jag ogilla att umgås med min släkt är att de alltid hackar på mig. Alltid finns det något att peta på, kommentera, och skämta om. För det är det de gör, de skämtar, skojar med mig. Jag är den enda som inte ser det roliga i det, jag känner mig utpekad och utsatt och befinner mig så ofta jag kan i ett annat rum för att undgå deras blickar och ord. Den där nya tröjan med luvan jag just köpt, den har jag ju inte alls köpt för att skydda mig mot regn, påpekar en av mina mostrar. Jag vill ju bara gömma mig i den, så att jag inte syns, fortsätter hon hånfullt. Det är nog inte hånfullt egentligen, men jag uppfattar det så. Hon hånar mig, utan att veta hur rätt hon har i sitt nyaste påstående.

Pikarna haglar över mig vid varje släktträff. Antingen sitter jag för mycket vid datorn, eller så är jag för osocial. Igår tuggade jag tydligen maten för snabbt. Jaha, tack för upplysningen. Jag blir uttråkad av att tugga maten lika långsamt som ni, förklarar jag och demonstrerar mitt påstående genom att tugga maten jag har i munnen onaturligt långsamt. Lite som en ko, som idisslar. Vad är det du har bråttom till, undrar min moster som om hon inte hört vad jag sagt. Ska du sätta dig framför datorn igen, så du slipper umgås med oss här? På 30 sekunder har hon lyckats klämma in tre olika förolämpningar; mitt alltför snabba tuggande av maten, mitt påstådda datorberoende och min asocialitet. Jag slår ner blicken och mumlar något ohörbart, och återgår till att tugga maten i den hastighet jag alltid tuggat i. Sköt du ditt, jävla kärring, så sköter jag mitt.

Det finns alltså en anledning till varför jag ogillar släktträffar. Jag överreagerar, tolkar allting fel och tar allt som pikar. Jag går omkring med taggarna utåt, alltid redo att försvara mig, och jag har gjort det ett bra tag nu. Det börjar bli jobbigt.

Av Amanda - 21 mars 2008 13:33

Långfredag idag, glad påsk och allt det där. Lite av min släkt kommer hit om sisådär en halvtimme så ja, då gäller det att vara snäll och social .____. Min specialitet *host*.

Jaja. Påsklov är mysigt iaf. Även om det för mig innebär plugga och programmera. Det ordnar sig nog.


Av Amanda - 19 mars 2008 14:19

Jag sitter i skolan och kämpar på med min uppsats om Romarriket och Caesar, och så försöker jag översätta en text om Che Guevara jag skrivit. Det är tydligen ett litet tal som vi ska hålla vecka 14, på spanska, och det ska lämnas in imorgon. Ångest.

I alla fall försöker jag bli klar med det nu, så behöver jag bara vara i skolan en timme imorrn då jag har tid hos kuratorn och kan sedan börja mitt påsklov :D Som kommer vara ett påsklov fyllt av ångest, stress, rastlöshet och orkeslöshet. Mhm, härligt.


Anyways, kommer väl få sitta uppe i natt och skriva färdigt, och jag får kanske ta mig lite tid i skolan imorrn och bara göra klart allt.

Av Amanda - 17 mars 2008 20:49

Svensk tv borde förbjudas. Program som Let's Dance, Idol och Singing Bee är pinsamma och ger mig ångest och overklighetskänslor. Hur jag kommer må efter att ha sett ett avsnitt av TV4's nya lördagsunderhållning Körslaget återstår att se men jag har mina onda aningar.


Svenskar är i allmänhet ganska pinsamma när det kommer till media och kändisskap. Är man med på tv, om det så bara gäller att sitta i publiken under Melodifestivalen, ska hela släkten bjudas in och programmet ska spelas in för att för alltid finnas dokumenterat.

Eller så kan jag ta som exempel min pappa. Åh, lilla pappa. Han är oförskämt intresserad av svenska kändisar och drar sig inte för att visa sitt intresse. Exempel: jag, mamma, pappa och syster sitter på en uteservering nere i Skåne en sommarkväll, vilket vi ofta brukar göra om somrarna eftersom vi har spenderat varje sommar sedan begynnelsen (dvs sedan jag föddes) nere i den del av Sverige som resten av svenska folket anser borde grävas bort. ANYWAY. Plötsligt rycker pappa till, han har suttit borta i sina egna tankar fram till nu, då han lutar sig lite framåt och fäster ögonen på någon eller något snett bakom mig. "Titta titta titta! Det är Ulf Lundell/Fredrik Reinfeldt/Carola!!!" viskar han ljudligt, och pekar.

Ajajaj, jag sjunker ner i min stol och döljer ansiktet bakom mina händer och förbannar min pinsamme far.

    Min pappa skulle nog inte tveka en sekund om han fick erbjudandet att vara med i tv, chansen att få träffa en svensk kändis överträffar vetskapen om att han kommer skämma ut sina barn så ja. Vi får helt enkelt hoppas att han aldrig får ett sådant erbjudande.


Iaf, tillbaka till svensk tv. Som jag sa, så borde vi förbjuda svensk tv i Sverige. Var kan alla svenska program visas då? Ja, vad sägs om i Tyskland där intresset för svenskar och allt som är svenskt är omättligt, men där de ändå inte kan låta bli att hacka på allt som har med Sverige att göra; älgar och IKEA (nej, jag har fortfarande inte kommit över när tysk media sågade svenska fotbollslandslaget i VM 2006 och jag tvivlar på att jag någonsin kommer göra det). Varför inte ge dem ännu en till grej att mobba oss för?


I svensk television ska vi istället visa kvalitétsunderhållning från Japan och England, och gärna Skottland och Irland också eftersom de har söta dialekter där. Och, inte att förglömma, USA. Hur skulle vi klara oss utan serierna från USA? Hur skulle vi någonsin kunna bli bättre än tyskarna i engelska om vi inte hade amerikanska tv-program? Håhåjaja.


Avslutningsvis kan jag säga att jag inte fördömmer ALLA svenska tv-program. Hipp-hipp och Parlamentet är undantagen, tillsammans med den äckliga b-serien Andra Avenyn som alltid kommer ha en plats i mitt hjärta.





LINDA BENGTZING! (jag kände bara att det var livsnödvändigt att nämna henne i ett blogginlägg om svensk tv och patetiska svenska kändisar)

Ovido - Quiz & Flashcards